Reverse enginering met motivatie
Wanneer onze routines veranderen, vraagt dit een stuk aanpassing van ons. Logisch. Maar wat als je merkt dat het anders gaat dan verwacht? Dan kun je twee dingen doen; doorgaan zoals je altijd deed óf actief gaan aanpassen. In de afgelopen maanden is het ‘normale leventje’ van ons veranderd. Of wij dit nu willen of niet.
De mythe van de salestijger
Als je in een zaal vol ondernemers en zzp’ers vraagt wie van hen ‘echte verkopers’ zijn, steekt misschien een enkeling zijn hand op. Dat kan zijn uit afkeer of uit schaamte. We hebben namelijk vrijwel unaniem een hekel aan dat gladde, manipulatieve type dat we hiermee associëren. Het is dan ook bijna gênant om jezelf als echte salestijger te profielen. En toch doen we allemaal iedere dag aan sales, zowel zakelijk als privé.
Geen oude en nieuwe sales
Wat ik wil is even aan de bel trekken dus. Ik zie een luchtbel waar sommigen van ons in zitten. Sinds de intrede van de laag-conjectuur zijn we veranderd van propositie plempen en hard zaken doen naar delen = verbinden, samen doen, en waarde toevoegen, soms zonder geld als ruilmiddel.